Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/9/f/6/blueoceanballoon.dk/httpd.www/libraries/joomla/application/application.php on line 481 Blue Ocean Balloon Team
Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

Vi ligger nr. 1

Vi ligger nr. 1

Lige inden briefingen lørdag aften blev resultaterne fra den første flyvning offentliggjort. Vores vurdering af at vores resultater var gode viste sig at holde stik. Vi ligger på en førsteplads i alle 3 konkurrencer, Det danske mesterskab, det nordiske mesterskab og det åbne nordiske mesterskab. Afstanden til nr. 2 er meget lille men til de øvrige er der pæn afstand.

Desværre er vejrudsigten ikke særlig god, og stævnelederen aflyser flyvningen. Men da der skal flyves mindst to flyvninger for at der kan kåres en mester, ønsker flere piloter at vi venter med at aflyse til det er helt sikkert at det ikke er muligt at gennemføre flyvningen. Vi bliver derfor sendt til startstedet, med besked om at vi skal i luften senest 19.15 ellers må flyvningen aflyses.

På startstedet kan vi se at der hele tiden kommer nye byger ind over området, og til sidst må vi alle erkende at det ikke er muligt at gennemføre flyvningen.

 

De Danske Mesterskaber

 

De Nordiske mesterskaber

 

 

De åbne nordiske Mesterskaber

DM og NM 2014 - første flyvning

DM og NM i ballonflyvning 2014

Første flyvning lørdag morgen.

Så lykkedes det endelig at komme i luften på mesterskabernes sidste dag. Til briefing lørdag morgen kl. 5.00 var der udskrevet 5 task til flyvningen. Første en Pilot Declared Goal (PDG), hvor Piloten selv skal bestemme sit mål inden start. Derefter to gange Judge Declared Goal (JDG), hvor stævneledelsen har bestem målene, og sidst to Fly On (FON) task, hvor Piloten skal bestemme målene under flyvningen, men inden man når frem til det målet for den forrige opgave.

Vinden havde god styrbarhed med et kraftigt venstredrej ved jorden, og et kraftigt højredrej i 1000-1500 fods højde. Men når vindhastigheden i højden er på 35 km/t og ved jorden er 20 km/t bliver det alligevel svært, for man skal begynde sit synk til jorden på det helt rigtige tidspunkt for at komme hen over målet, man har kun én chance og der er ingen tid til at korrigere.

De første to opgaven må vi selv bestemme rækkefølgen af, og vi vælger at starte med den første JDG for at få lidt tid til at fornemme vindende og få føling med ballonen. Vi får en fin indflyvning på målet og passerer lige hen over midten af målkrydset, men får sluppet markeren lidt for sent så den lander ca. 20 meter bag målet. Men det er alligevel et ok resultat og vores vurdering er at det er mellem de 7-8 bedste. Derefter flyver vi på vores PDG, hvor vi bliver opmålt til 19,40 meter inden vi fortsætter til den anden JDG. Her har vi også en fin indflyvning, men på den allersidste del glider vinden af til højre, så vi ender på ca. 35 meter. Det er nok ca. midt i feltet. De to sidste FON klarer vi rigtigt godt og bliver opmålt til 9,57 m og 9,64 m begge resultater tror vi placeres i mellem de bedste.

Samlet en rigtig god flyvning, men 5 gode resultater som vi kan være tilfredse med. Så må vi se hvilken placering det rækker til, når stævneledelsen er færdige med at beregne point.

En hurtig kort flyvning

Lørdag aften ved briefing er der stadig kraftig vind, men vi får besked om at den vil lægge sig omkring 20.30. Der er udskrevet to task, først en Pilot Declared Goal, og bagefter en Hezitation Waltz med 2 mål. Vi bliver sendt ud til det fælles startsted for at vente på at vinden lægger sig. Vi bruger tiden på hygge med de andre hold, og lade op til flyvningen. Da tiden nærmer sig starttidspunktet måler vi vindretningerne, og kan konstatere at der næsten kun er en vindretning. Vi vælger derfor at lægge vores PDG på linien direkte mod målet til den ene HWZ. Det viser sig at være en god strategi, vi får ca. 30-40 meter på første mål, hvilket vi tror er et godt resultat under disse forhold. Andet mål går også fint, lige til kort før mål, hvor der ligger en vej kort før målet som ser ud til at være en mortorvej. Vi må derfor stige til 500 fod, som er min. over motorveje, og får derfor ikke tidligt nok det højredrej helt nede ved jorden som vi skal bruge. Vi får et resultat på ca. 225 meter. men der er kun få som kommer ind over målet. Samlet ser det ud til at være et godt resultat på den første opgave og et ok resultat på den anden. Alle har meget svært ved at styre ind til målene, så vi venter spændt på de andres resultater så vi kan se om vi rykker frem i stillingen.

Vi rykkede 8 pladser frem

Vi rykkede 8 pladser frem.
Søndag morgen var sidste flyvning. Med resultatet fra flyvningen lørdag aften var vi rykket op på en samlet 12 plads, men der var kun 300 point op til en 8 plads, så det var inden for rækkevidde at komme op i top 10. afstanden mellem 7 og 8 var 600 point, så en højere placering end 8 ville blive meget svært.
Til briefing var der udskrevet 4 task, først en Fly-in, hvor vi selv skulle vælge startsted, derefter en Judge Declared Goal, så endnu en Judge Declared Goal - alle tre med gravity markerdrop - det vil sige at markeren ikke må kastes, men skal hænge ud over kurvekanten når man slipper den. Har man blot en hånd uden for kurven er der strafpoint. Sidste task var en Pilot Declered Donut, hvor man skal flyve længst mulig rute i området mellem to cirkler med radius på hhv. 1500 og 2000 meter.
Vi fandt hurtigt et godt startsted, og målte vindene. Der var maget stor styrbarhed fra jorden og op til ca. 500 meter, og samtidig lav fart. Under de forhold sker der ofte det at de helt lave vinde ved fra jorden op til ca. 50 meter forsvinder når solen begynder at få fat, så strategien var at komme afsted hurtigt, med start så tæt på målet som muligt. Det ville samtidig sikre os at vi ikke løb tør for tid på den sidste opgave.
Vi kommer godt af sted og får en rigtig god indflyvning på første mål, og dropper markeren ca. 2 meter fra midten af målkrydset. Desværre viser det sig senere at stævneledelsen ikke havde sikret sig tilladelse fra bonden til at bruge hans mark, og da han opdagede det blev han så sur at han samlede alle de umålte markere sammen i en bunke. Så kunne stævnelederen ikke gøre andet end at give alle No Result - ærgerligt, for vi scorede rigtig godt på opgaven
Næste mål havde vi også en god indflyvning på, men på de sidste meter ligger der en ballon i vejen under os, så vi ikke kan komme til at droppe markeren, så vi får et resultat på 11 meter. Det er ofte nok til at vinde opgaven i ved DM, men i dette selskab rækker det kun til en 21 plads.
På næste mål går alt perfekt, og vi dropper markren blot 1,08 m fra centrum af krydset. Donut opgaven mener vi også selv går rigtig godt, men det er altid meget svært at vurdere den type opgaver, for man kan ikke se de andres resultater.
Kort efter vi kommer retur fra flyvningen får vi resultaterne fra de første 3 opgaver. Det viser sig at på trods af at den første opgave er annulleret, er vi rykket op på en samlet 8 plads. Fire pladser frem på blot to opgaver.
Donut opgaven tager noget længere tid for stævneledelsen at beregne, da alle balloners GPS tracks skal downloades og deres rute beregnes. Da vi har en lang tur hjem til Danmark foran os vælger vi at pakke sammen, takke af og køre hjemaf, så må vi se det sidste resultat i bilen og se om vi kan fastholde vores top 10 placering.
Da vi har kørt et stykke tid, begynder der pludselig at komme sms beskeder ind både fra de andre Danskere og fra folk derhjemme som alle ønsker tillykke med det flotte resultat. Så en del tyder på at det lykkedes at beholde top 10 placeringen, og vi skynder os at checke resultatet på internettet.
Vi bliver mildest talt overraskede - det er ikke alene lykkedes at fastholde vores 8, plads, men på den sidste task alene klarer vi os så godt at vi rykker yderliere fire pladser frem, og slutter på en samlet 4. plads - lige uden for podiet. Helt fantastisk og klart vores bedste internationale placering hidtil. Og det i et selskab hvor en del af deltagerne er med i den europæiske elite.
Humøret var i forvejen højt, men stiger en hel del i bilen på vej hjem, og skipper idømmes naturligvis at give is til holdet som altid når vi har lavet et godt resultat.
Den anden danske Pilot vinder den sidste task, hvilket betyder at han samtidig ender som samlet vinder af hele stævnet. den sidste dansker Christoffer slutter på en samlet 8. plads så samlet har vi alle 3 danske piloter i top 10. Et helt fantastisk resultat.
Et KÆMPE tillykke til Philip med trofæet fra hele holdet.

Brænder problemer

Brænder problemer
Lørdag morgen ligger er der fire task på flyvningen, først en Judge Declared Goal, derefter endnu en Judge Declared Goal så en Hezitation Waltz med to mål og sidst en ny type opgave hvor vi skal beregne hvor lang tid vi vil være om at flyve 3 km. Reultatet er forskellen i mellem den tid vi har erklæret og den faktiske tid vi er om det.
Da vi står på startstedet og skal teste om bærnderen virker, kan vi ikke få gang i den ene brænder - det er kritisk - af hensyn til sikkerheden kan vi ikke starte med kun en aktiv brænder. Så mens de andre hold gør deres ballonen klar, må vi tage vore brænder af igen og arbejde på at løse problemet på bagsmækken af traileren. de andre får starttilladelse mens vi stadig arbejder med brænderen, og heldigvis får vi problemet løst og får samlet det hele igen, og er klar til start mens de fleste andre stadig står på jorden klar til start. Så vi har ikke mistet noget udover at det naturligvis lægger et ekstra pres på os alle sammen.
Vi kommer fint afsted sammen med feltet og har en god indflyvning på den første task. Vi flyver lige henover midten af målet, men da vi dropper markeren hænger den fast indvendigt på kurcev. Pernille får den hurtigt fri og dropper, men det betyder desværre et resultat på 28 meter - ikke godt for alle andre scorer rigtigt godt på denne task. Næste mål kan vi ikke se selve målet på grund af træer, så vi må flyve efter fornemmelse og ved at se på de andre balloner. Vi mener at vi ligger lidt for langt til venstre og korrigerer, men da vi kommer fri af træerne kan vi se at vi ligger for langt til højre, og kommer nogle få meter uden for scoringsområdet hvor vi kaster vores marker. Desværre glemmer vi samtidig at registrere droppet på loggeren, og da vores marker ligger uden for området hvor vi kan score på den, får vi No Result på opgaven.
Næste mål går rigtig godt, vi har en perfekt indflyvning og dropper markeren i -2 meters 3 meter fra midten af målkrydset. nok til en 7 plads på opgaven.
Sidste task beregner vi at vi vil bruge 7 min og 30 sek til at flyve de 3 km. Der er rigtig god styrbarhed både på retning og fart, og vi gennemfører opgaven på 7 min og 38 sek. hvilket giver et resultat på 8 sek.
De samlede resultater betyder nok at vi rykker længere ned, men omstændighederne taget i betragtning er vi godt tilfredse.

 

Leveret af NH Handel for Blue Ocean Balloon Team. Alle rettigheder forbeholdes.