Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/9/f/6/blueoceanballoon.dk/httpd.www/libraries/joomla/application/application.php on line 481 Blue Ocean Balloon Team
Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

EM - 2015, 1 flyvning

EM 2015 – 1 flyvning

EM er i gang – efter 23 timer i bil ankom vi til Debrecen i det østlige Ungarn, klar til at sammen med de øvrige danske hold at repræsentere Danmark ved EM 2015

Vejret er med os – men med 20 grader kl. 04.00 om morgenen og 37 grader midt på dagen, lidt for varmt til at det er perfekt. Udfordringerne med vejret fik vi allerede på første flyvning. Når det er så varmt, bliver vinden også meget ustabil med skiftende vindretninger og vindhastigheder.

Til briefing var der  to task, først en Hezitation Walts og derefter en Pilot Declared Goal og besked om at der ville blive lavet nu vindmåling på det fælles startsted, og ekstra briefing. På startstedet havde vinden ændret sig så meget at det var helt umuligt at komme ud til de mål stævneledelsen havde lagt. Den første task blev derfor aflyst, så vi kun havde én task på flyvningen.

Vores egen vindmåling bekræftede stævneledelsen vindmåling, så vi lagde vores mål, og gjorde klar til start – da de første balloner var startet, kunne vi se at vindretningen igen havde ændret sig, men Kim vurderede at det kun var et vindspring, og besluttede at starte – det viste sig desværre at vinden først kom tilbage til de målte vindretninger langt inde i flyvningen, så vi måtte kæmpe for at finde den rigtige vind hele vejen, og får et resultat på ca. 700 meter.

De fleste andre piloter har også store problemer på flyvningen, men Niels klarer sig rigtig godt og ender på en 6 plads – godt gået J.

DM 2015 - Pilots Corner

DM 2015 – Pilots Corner.

DM 2015 blev et anderledes stævne – der blev fløjet meget med 7 af 8 planlagte flyvninger gennemført og 20 task. Desværre valgte mange danske balloner ikke at tage den lange tur til sverige, så der deltog kun 5 Danske piloter. Det gør det svært at måle styrkeforholdet, og det giver en skæv pointfordeling på de enkelte task hvor resultater som normalt ville give en topplacering og gode point i nogle tilfælde giver bundplacering og næsten ingen point, og omvendt situationer hvor resultater som normalt ville give en dårlig placering nu giver en placering i toppen og gode point.

Men samlet må resultatet siges at være rimeligt retvisende – nr. 1,2 og 3 blev placeret i præcis samme rækkefølge som deres placering på den Danske rangliste.

Stævnet viste også at niveauet hos de danske piloter efterhånden er blevet meget højt – der var rigtig mange resultater under 5 m. og det lover rigtig godt for Danmarks deltagelse i de internationale stævner som EM, VM og World Air Games.

Vores egne resultater er generelt tilfredsstillende – vi laver stadig fejl, som får afgørende betydning, men vi kan samtidig konstatere at der bliver færre og færre af dem, så hvis vi kan lære af vores fejl, og få fjernet de sidste af dem, så er vi med helt i toppen også internationalt.

Vi havde trænet en del højdeflyvning inden stævnet, for at blive trygge ved at flyve højt og teste vores samarbejde af under disse forhold. Det viste sig at være en rigtig god investering, for vi havde ingen problemer med højden, og var et par gange helt oppe under loftet på 6000 fod.

Vi havde også for første gang for alvor aktiveret vores følgehold, som lavede en helt fantastisk indsats, og virkelig var en hjælp med masser af vindmålinger, og ikke mindst en fantastisk evne til at være fremme ved målene og hjælpe os – selv når vi fløj med 30. km/t var de fremme ved målene og kunne sikre vores markere og dermed vores resultat.

Vi er helt sikkert klar til EM i august – og nu tror jeg for alvor at vi kan nå en placering i top 30, som sandsynligvis vil være nok til at sikre Danmark en ekstra plads ved EM 2017.

DM 2015 - 6 flyvning

DM og NM 2015 – 6 flyvning.

Lørdag morgen og næstesidste flyvning. Der er udskrevet 3 task, først en Pilot Declared hvor vi må vælge to mål, og derefter en Fly-On også med mulighed for at vælge to mål, og sidste endnu en Fly-on også med to mål.

Der er igen høj vind i lav højde, men denne gang vælger stævneledelsen at gennemføre flyvningen. Vi vælger på hver opgave at lægge vores to mål efter hinanden med stor afstand, da det vil give os mulighed for at starte en helt ny indflyvning på det andet mål, hvis vi skulle ramme ved siden af i første forsøg. Det viser sig at være en rigtig god strategi, for på den første opgave ligger der 5-6 små veje lige ved siden af hinanden, og oppefra med 30 km/t har vi svært ved at finde ud af præcist hvilket vejkryds som er vores mål. Først da det er for sent at ændre retning bliver vi sikre på hvilket mål der er vores – vi vælger derfor at droppe det mål og i stedet forsøge at gøre det bedre på den anden mulighed på opgaven. Det var en god beslutning, for her finder vi målet længe før vi når frem, og får en god indflyvning med et markerdrop på 5,65 m.

Vi flyver videre mod vores første Fly-on hvor vi igen har svært ved at finde det rigtige vejkryds, og igen vælger at droppe det, og flyve mod vores andet mål på opgaven i stedet – igen en rigtig god beslutning og vi dropper markeren på 3,36 m og vinder opgaven – igen kan vi se at feltet er stærkt for nr. to får målt 4,00 m, nr. 3 får 4,05 m nr. 4 får mål 8,50 m. Så er man oppe over 10 m. så er man sidst i feltet.

På den sidste Fly-on får vi en ok indflyvning selvom vejkrydset ligger bag et hus, med en høj flagstang, og masser af elledninger lykkes det at komme ind på ca. 30 meters afstand – tæt nok til at vi kan kaste markeren resten af vejen. Kim slynger markeren rundt for at få godt med fart på til kastet, men da han slipper har halen af markeren snoet sig rundt om hans arm, så den bremses og falder til jorden – så resultatet bliver kun 35,70m. Øv – men så lærte vi at holde halen af markeren i den frie hånd J

DM 2015 - 7 flyvning

DM og NM 2015 – 7 flyvning.

Lørdag aften er sidste flyvning med to task – afstanden mellem deltagerne er nu så stor, at der skal ske meget store fejl for at der kan komme ændringer til de endelige placeringer – men det er set ske før, så vi forbereder os lige så seriøst som til alle andre flyvninger.

Opgaverne er først en Fly-in og derefter en Hare and Hound, hvor en ballon starter på et bestemt tidspunkt fra vores første mål, og efter ca. 30 min lander og lægger et målkryds ud.Så det gælder om at komme afsted så flyvetiden passer med at man kan se hvor hare ballonen er, men samtidig sørge for at man ikke kommer foran ballonen.

Vi finder hurtigt et godt startsted og holder klar ca. 1 time før vi planlægger at starte, mens vi måler vinden – igen er der næsten ingen forskel på vindretningen i de forskellige højder, så det er næsten umuligt at ’styre’ retningen og derfor er det vigtigt at man starter det helt rigtige sted, og vores startsted ligger perfekt.

30 min før start viser vores vindmåling at vinden har drejet sig en smule – for at være sikre på at det ikke blot var et vindspring laver vi en ny måling som bekræfter den første. Vi beslutter derfor at skifte til et andet startsted, og finder hurtigt et nyt som igen ligger helt perfekt på linien til målet og får klargjort ballonen. Vi kan høre at et par af de andre førende ballonen starter et par hundrede meter bag os, og venter til de har passeret over os inden vi går op – på den måde får vi et par ballonen foran os, og kan bruge dem til at se indflyvningen. Desværre har vinden drejet en smule tilbage igen, så ingen af os kommer ind over målet, men med 160 meter bliver vi nr. 2.

Vi har samtidig den helt perfekte afstand til hare ballonen, og følger efter den – Da den lander har vi en perfekt position til indflyvning, men på de sidste 30 meter glider vi en smule til venstre og resultatet måles til 7,23 m. Her får vi igen styrken i feltet at mærke – normalt vil 7,23m række til en god placering, men opgaven vindes på 0,40 m, de næste måles til 1,10 m. og 2,17 m. så med vores 7,23 meter bliver vi kun nr. 4.

Samlet holder vi vores 3 plads, og beholder vores placering som nr. 3 på den danske rangliste – det giver os gode muligheder for at deltage ved VM i Japan i 2016.

DM 2015 - 5 flyvning

DM og NM 2015 – 5 flyvning.

Morgenflyvningen bliver desværre aflyst da der er for meget vind. Ved jorden er der næsten vindstille, men i bare 100 meters højde er der over 30 km/t – så stævneledelsen skønner at det er for farligt og aflyser flyvningen.

Ved aftenflyvningen er der udskrevet 2 task, først en Pilot Declared Goal, og derefter en Judge Declared – vindmålingerne viser at der næsten ikke er styrbarhed, vindretningen i de forskellige højder er næsten de samme, så vi vælger at lægge vores Pilot Declared mål på en lige linie mellem startsted og det sidste mål, så vi undgår at indflyvningen på det første mål, gør det endnu sværere at nå det sidste mål.

Vi kommer fint ind på det første mål og dropper markeren på 5,75m – men de andre piloter er nu for alvor kommet op i gear, så det rækker kun til en 4 plads.

Herefter starter en meget lang indflyvning til næste mål på over 1 time – vinden har drejet en smule så det ikke længere er muligt at komme hen til målet, og alle kæmper for at finde de vinde som kan føre dem længst til venstre og dermed tættest på målet. For os går det rigtig godt – vi kan se at vi ligger længst til venstre af alle, og måske kan komme helt ind til målet, men desværre ændrer det hele sig på de sidste 10 min. af flyvningen – vi kan se at 3 balloner foran os helt nede ved jorden finder noget vind som bærer dem godt mod venstre – vi kan samtidig se at ingen af de andre balloner foran os kan finde den samme vind, selv om de forsøger samme taktik. Vores bekymring er at de tre har været heldige at blive fanget af noget termik eller et vindspring så de på den måde er heldige at komme længere mod vendstre end alle andre, men da vi ligger længst til venstre tror vi på et godt resultat alligevel. Men på de sidste 3 min. af flyvningen bliver vi fanget af et vindspring som fører os mod højre – og selvom vi gør alt hvad vi kan bliver vi ført ud til siden og ender på en samlet 4 plads – utroligt frustrerende når man hele vejen mod målet har ligget klart bedst – så efter landing tager det lige lidt tid at bearbejde skuffelsen.

Leveret af NH Handel for Blue Ocean Balloon Team. Alle rettigheder forbeholdes.